6 vragen aan…Bibi Veth

profielfoto Bibi VetheTZEtera Inspiratie!

We kunnen allemaal wel wat inspiratie gebruiken:-) Daarom vind je hier elke twee weken tips & inspiratie van iemand die (creatief) met zijn/haar passie bezig is.

Deze keer is dat Bibi Veth, Visual Storyteller. Veel leesplezier!

1) Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik ben in het dagelijks leven portret-, event- en documentaire fotograaf. Maar bovenal ben ik een Visual Storyteller met een liefde voor fotografie en het verhaal achter de mensen.
Drie jaar geleden heb ik van mijn liefde mijn werk gemaakt. Maar ik wilde niet alléén fotograaf zijn. En zo bedacht ik, na veel praten met anderen, hoofdbrekens en ideeën in kweek zetten, een vorm van fotografie die strookt met mijn levensvisie: visual storytelling, stories of the people. Met visual storytelling voeg ik een andere dimensie toe aan verhalen vertellen én fotografie. Ik geef een (levens) event niet alleen een gezicht, maar ook een stem en breng hiermee het ware en pure gevoel over. Dit doe ik door een combinatie van sprekende foto’s met een bijpassende tekst, die de situatie op een authentieke manier omschrijven.
Hierbij word ik gedreven door mijn eeuwige zoektocht naar meer; naar het authentieke en echte in mensen. Waarom? Omdat iedereen bijzonder is, en dat verhaal mag verteld worden.

2) Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jou?

Er is bijna geen sprake van een ‘gemiddelde werkdag’ :). Als ik een evenement ergens in het land fotografeer, ga ik bepakt en bezakt op weg naar plaats van bestemming. Nadat ik mijn mediacentrum (lees: laptop, stroom, kaartlezer, reserve accu’s en kaartjes, tweede body met andere lens, batterijopladers) heb klaargezet, ben ik de hele dag in touw om zo goed mogelijk het essentiële van een dag in kaart te brengen met foto’s en tekst. Of ik heb een fotoshoot met een zzp’er op locatie (stad, strand, bos…you name it) om foto’s te maken voor op de website. En soms is mijn huis een zoete inval als ik studiofoto’s maak van de werknemers van een bedrijf of instelling, zoals ik kortgeleden voor Gemeente Haarlem heb gedaan.

Ben ik niet met fotografie bezig, dan is er altijd wel wat te doen. Ondernemen is niet alleen maar het vak uitoefenen waar je goed in bent of wat je leuk vindt. Ik kan druk zijn met administratie, met het updaten van mijn website, huisstijl of promotiemateriaal. En daarnaast moet je als ondernemer ook op de rader blijven; dus het onderhouden van contacten, sociale netwerken of blogs schrijven, maken ook deel uit van de werkzaamheden.

Naast ‘druk’ zijn met werken, creëren en leveren, is reflectie ook een belangrijk onderdeel van een werkdag. Echter, ik neem graag pas op de plaats op een actieve manier. Dus mijn denkprocessen doe ik al zwemmend of op de yogamat. Kortom, geen dag is hetzelfde. Maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik vind de afwisseling juist leuk én belangrijk. Het houdt mijn motortje draaiende.

3) Waar haal jij je inspiratie uit?

Inspiratie haal ik uit zoveel verschillende bronnen: websites, blogs, andere mensen  –  veel fotografen, boeken, muziek, natuur – vooral de natuur, dat geeft zoveel rust en energie of roept juist een emotie op, de wereld. Het zet me allemaal aan het denken en roept vragen op; Wat wil ik? Wat zijn mijn dromen? Waar word ik gelukkig van? Wat moet er anders?
Fotografen die mij enorm inspireren, zijn bijv. Richard Avedon, Annie Leibovitz, Diane Arbus of Vivian Maier. Ook de jonge en moderne garde, zoals Lara Jade, Rosie Hardy of Olivia Bee inspireren mij. Ik heb bewondering voor mensen die op jonge leeftijd al hun talent, passie en doel hebben gevonden. Ik ben wat dat betreft echt een laatbloeier.
En projecten als: Humans of New York, The Sartorialist, The Selby en ik stuit zojuist op een wow-project, ‘Dancers among us’, waar fotografie de balletwereld ontmoet in alledaagse setting. Ik denk dat dat project mijn nieuwe nummer 1 wordt. (bekijk hieronder een behind-the-scenes filmpje van dit project)

Deze mensen (en projecten) maken mij tot een betere fotograaf – en ook wel een beetje ‘jaloers’ in de zin van ‘dat ik niet op dat idee ben gekomen of meer dat ik mijn dromen niet achterna ga’. De inspiratie die ik haal uit anderen, motiveren mij om meer uit mijzelf te halen, te leren en te groeien.

 4) Wat is het beste advies dat je ooit kreeg? 

Ik ben een eeuwige twijfelaar, en een heel passend advies van Daniel Maissan hierop was “Bieb, niet meer nadenken. Je hart volgen en GAAN!”

Daarnaast wil ik nog twee quotes delen, die mij aan het denken zetten en/of verder helpen.

  • “Technically I am nowhere near perfect. But that imperfection emphasizes life”. Deze quote komt uit ‘Inside out’ over Anton Corbijn. Deze man is al járen fotograaf. Maar nog steeds zijn onzekerheid, verlegenheid en introversie in hoge mate aanwezig. Ik vond dit een enorme eye-opener. 1. Mensen kampen altijd met onzekerheid, zelfs op een bepaald niveau. 2. Ik moet leren loslaten en perfectie laten varen. Want niet de perfectie maakt een foto of mijn werk goed. Het gaat om de manier waarop de ziel der dingen wordt vastgelegd.
  • Een andere quote die op mij van toepassing is, komt uit de docu ‘Finding Vivian Maier’: “When you are shooting street photography, it is essential to get close to your subjects. Although it can be intimidating to get close to people, just get what you want”.  Die instelling maakte Vivian Maier tot een goede straatfotograaf. Ze spotte een object, en nam die foto zonder op anderen te letten. En dat is wat ik moet leren “if you want something, go get it!” En dat geldt voor alles in het leven.

5) Tips graag! Welke app kunnen we niet zonder, welke website moeten we bekijken, wie moeten we (waar) volgen voor een dosis inspiratie?

  • Ik weet niet of anderen zonder kunnen, maar ik kan in ieder geval niet zonder Instagram. Ik  hou van foto’s maken, maar ook als visual storyteller vind ik het leuker om beeld bij een bericht of uiting te zien. Zeg nu zelf, als iemand op Facebook roept “Wow, ik heb een mooi … gezien!”, dan wil je toch ook weten én zien wat de ander in extase brengt?
  • En als fotografieliefhebber MOET je, mij betreft, vscocam hebben. Hele toffe old school analoge filters. Helaas nog niet beschikbaar voor Android telefoons – ik wacht met smart!
  • Als je van trouwfotografie houdt, moet je zeker de website van Wesley Nulens bekijken. Nulens springt er voor mij uit, omdat hij een groot gedeelte van de beelden nog analoog schiet. Zijn werk heeft dan ook een analoge vibe, en dat maakt de foto’s dan net wat authentieker. Daarnaast zijn veel van de beelden en composities origineel. Ik ben niet snel of vaak enthousiast, maar nu wel :)
  • Voor een gezonde dosis inspiratie van een how to ‘Turn a Vintage Book Into a Sewing Kit’ tot aan ‘Easy lunch ideas’ moet je eens op brit.co kijken. De site zelf ziet er ook nog eens leuk uit.
  • Ik haalde het project zojuist al even aan, maar ik benadruk het nog maar eens. Als je foto- én dansliefhebber bent, dan is ‘Dancers among us’ het bekijken zeer waard.

6) Waar kunnen we je online vinden?

Ik ben te vinden op Facebook, Twitter en Linkedin. Bekijk hier mijn website, Visual Storyteller.

Lees meer op etzetera.nl

12 gedachtes over “6 vragen aan…Bibi Veth

  1. Leuk interview en wat een mooi opgebouwde portfolio! Ik ben zelf ook fan van fotografie (hoewel ik er nog weinig mee doe en het zeker niet mijn beroep is), dus kon lekker rondstruinen op de website van Bibi. Keep going!

Geef een reactie

