6 vragen aan…Michel Schnater

Michel SchnatereTZEtera Inspiratie!

We kunnen allemaal wel wat inspiratie gebruiken:-) Daarom vind je hier elke twee weken tips & inspiratie van iemand die (creatief) met zijn/haar passie bezig is.

Deze keer is dat Michel Schnater, werkzaam als professioneel fotograaf.  Veel leesplezier!

1) Wat doe je in het dagelijks leven?

Naast mijn dagelijkse bezigheden als vader van een prachtig meisje van 12 die de hele dag zingt en mijn taak als liefhebbende vriend van mijn vriendin, vul ik mijn overgebleven uren met mijn werk en grote passie fotografie.

Ik heb van mijn passie mijn werk kunnen maken. Al sinds de middelbare school weet ik dat fotografie mijn doel in dit leven is. Ik wil mensen bewust maken van alle mooie, maar ook de minder mooie momenten en gebeurtenissen. Even stilstaan bij dat ene moment en de tijd nemen om eens goed te kijken.  Inmiddels werk ik al 23 jaar als professioneel fotograaf, waarvan de laatste (ruim) 8 jaar als fotojournalist voor diverse redacties en als set-fotograaf bij de publieke omroepen.

2) Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jou?

Ik ben absoluut geen ochtendmens! Maar toch sta ik elke dag vroeg op met mijn vriendin om samen de dag te starten met een goede kop koffie. Dit helpt mij ook in een ritme te komen. Het liefst word ik langzaam wakker, computer aan en even het nieuws van de dag doornemen, dat overigens voor mij vaak het nieuws van gisteren is.

Elke dag is weer een verassing. Ik kan dus weinig plannen,  maar dat past wel bij mij, dus ik ervaar dit niet als vervelend. Ik start bijvoorbeeld soms met een lege agenda en ben uiteindelijk vervolgens de hele dag onderweg tot ’s avonds laat.
Het ene moment sta ik midden in een demonstratie op het Museumplein, dan weer ben ik bezig met een portret van de directeur van de ING of ben ik in Boedapest een beeldverslag aan het maken van het Sziget festival. Vervolgens op een tv-set ergens in het land of in Spitsbergen zoals tijdens de opname van Expeditie Poolcircel waar het -20 graden is en ik word bewaakt door een ‘Noorman’ met geweer tegen eventuele ijsberen.

Elke dag is dus weer anders en dat is wat mijn vak zo mooi maakt!

3) Waar haal jij je inspiratie uit?

Natuurlijk is er een enorm ‘online’ leven waar inspiratie te vinden is. Denk aan social media, waar zoveel gebeurt en vooral word gedeeld met de rest van de wereld. Deels komt mijn inspiratie hier vandaan, omdat dit zo toegankelijk is.
Maar toch haal ik de meeste inspiratie uit het echte leven. Mensen inspireren mij en persoonlijk contact gaat samen met emotie, en dit laatste mis ik online!

4) Wat is het beste advies dat je ooit kreeg? 

Het beste advies dat ik lang geleden kreeg van mijn leraar Nederlands en ook graag wil doorgeven is dat je moet gaan doen wat je leuk vind. Wanneer je je hart volgt en gelooft in jezelf, dan kan je alles bereiken wat je maar wilt. En niet onbelangrijk is dat je er dan ook goed in zult zijn!

5) Tips graag! Welke app kunnen we niet zonder, welke website moeten we bekijken, wie moeten we (waar) volgen voor een dosis inspiratie?

6) Waar kunnen we je online vinden?

Ik ben te vinden op Facebook, TwitterLinkedin  en Instagram. Bekijk hier de website van Michel Schnater Fotografie.

Lees meer in deze serie:

13 gedachtes over “6 vragen aan…Michel Schnater

Geef een reactie

