To hashtag or not to hashtag, that’s the #question

Eerder dit jaar heeft Facebook de optie toegevoegd om hashtags te gebruiken in je posts. De hashtag ken je al van andere sociale netwerken als Twitter, Instagram, Vine en Pinterest.  Ook Google+ heeft sinds kort de optie om hashtags te gebruiken, hierover later meer.

to hashtag or not to hashtagHet doel van hashtags, is dat het alle berichten die bij een bepaald onderwerp horen categoriseert, waardoor je deze makkelijk kan vinden en verspreiden. Het kan een woord zijn (#Hashtag) of een paar woorden aan elkaar (#DitIsEenHashtag).

Over het nut in het algemeen valt te twisten, zo voegen persoonlijke hastags als #lol #hetlevenisafetoeechtheusnietzomakkelijk niet heel veel toe. Maar in deze blog houden we het even op zakelijk gebruik.

Wat zou je kunnen bereiken met # op Facebook?

  • Bereik van je Facebook-post vergroten
  • Optimalisatie door op meerdere sociale netwerken dezelfde hashtag te gebruiken
  • Promotie van speciale aanbiedingen en events
  • Het vergroten van je fanbase en zorgen dat mensen jouw pagina beter kunnen vinden

 Werkt het gebruik van hashtags op Facebook?

De vraag die marketeers uiteraard hierbij bezighoudt is, werkt het? Uit een recent onderzoek van Edgerank Checker blijkt het antwoord: nee. Hieronder wat conclusies uit dit onderzoek:

  • Facebook posts met hashtags hebben minder kans om viral te gaan dan Facebook-posts zonder hashtags.
  • Ook waren de Facebook-posts met hashtag minder effectief als het gaat om engagement en organic reach.

resultaten hashtag gebruik facebook

  • Als je dit vergelijkt met Twitter blijkt het tegenovergestelde: tweets met hashtags hebben twee keer zoveel kans om geretweet te worden in vergelijking met hashtagloze-tweets.

Hulp nodig bij het kiezen van een Twitter-hashtag? Check dan deze infographic

Waarom werkt het niet?  

De oorzaak is dat Facebook werkt met algoritmes, en deze toepast op hashtags. Door het algoritme zie je de hashtags op basis van populariteit en relevantie. Dus als je zoekt op bepaalde hashtags, worden de zoekresultaten niet altijd in chronologische volgorde getoond.

Daarnaast word er voorbij gegaan aan het medium en doel van de gebruiker. Wil hij/zij Facebook wel gebruiken voor het zoeken van content over algemenere zaken? Hoewel de merken steeds vaker voorbij komen in de timeline, zal de gebruiker toch voornamelijk de interactie opzoeken met eigen vrienden en familie. Overige media lijken dus vooralsnog geschikter voor hashtag-gebruik. Twitter was hier koploper in, maar ook op Instagram en Vine wordt de hashtag veelvuldig gebruikt.

Google en Hashtags

Google heeft aangekondigd dat ze hashtags ook zal gaan gebruiken in zoekresultaten, maar alleen voor Google + posts. Google+ doet ook zelf suggesties voor hashtags bij een post en hierdoor zal je bij je zoekresultaten op Google bij veel onderwerpen Google+ posts zien terugkomen. Lees hier meer over de manier van werken van Google+ en hashtags.

Nog meer nieuwe ontwikkelingen op gebied van hashtags

Tegenwoordig is het ook mogelijk om met hashtags te shoppen op Twitter. Chirpify is een Amerikaanse start-up dat zich op deze nieuwe markt heeft gestort. Als gebruiker kun je direct reageren op een product-aanbieding in een tweet en zo bestellen. Bedrijven die hiermee testen zijn bijvoorbeeld Adidas en Estee Lauder. Twitter gaat zelf ook aan de slag om een graantje van deze potentieel zeer interessante markt mee te pikken (lees hier meer). To be continued!

Wat je ook doet…

  • Blijf testen, je weet nooit hoe het uiteindelijk uitpakt voor je merk of communicatie. Zonder testen kom je hier ook niet achter.
  • Don’t overdo it, Justin Timberlake en Jimmy Fallon maakten onlangs al een hilarisch filmpje over het overgebruik van hashtags.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s