6 vragen aan…Andrea Gritter

andreagritter2eTZEtera Inspiratie!

We kunnen allemaal wel wat inspiratie gebruiken:-) Daarom vind je hier elke twee weken tips & inspiratie van iemand die (creatief) met zijn/haar passie bezig is.

Deze keer is dat Andrea Gritter, ontwerper en illustrator.  Veel leesplezier! 

1) Wat doe je in het dagelijks leven?

Als ontwerper werk ik parttime bij Greenpeace Nederland. Daar werk ik aan online- en offline-uitingen. Denk aan Facebookbeeld, flyers, websites, abri’s etc. Sinds een jaar heeft Greenpeace Nederland een nieuwe huisstijl, die ik mocht ontwikkelen. Deze houd ik dus ook in de gaten.

Daarnaast werk ik als zelfstandig illustrator. Ik maak illustraties voor magazines, geboortekaartjes en binnenkort komt het eerste door mij geïllustreerde kinderboek uit. Vooral in mijn werk als illustrator creëer ik kleine nieuwe werelden met een verhaal, waar je in meegenomen wordt. Het zijn voor mij allemaal korte sprookjes in beeld.

2) Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jou?

Dat ligt er aan over welk werk het gaat. Mijn werkdag bij Greenpeace kent in grote lijnen dezelfde regelmaat als een andere kantoorbaan, rond negen uur beginnen, rond vijf uur naar huis. Daarbinnen heb ik echter veel vrijheid in mijn ontwerpen en projecten. Afhankelijk van het onderwerp en medium, bijvoorbeeld een compleet nieuwe website of een flyer, maak ik eerst een aantal schetsen of ga ik op zoek naar ideeën. Daarna maak ik een paar opzetten om te kijken wat werkt en werk ik er uiteindelijk één uit.

De illustratieklussen daarnaast bepalen hoe druk de rest van de week is. Met een illustratieopdracht ga ik eerst uitgebreid aan het schetsen. Ik schets op een onderwerp een aantal ideeën en werk de beste uit. Soms ben ik elke dag aan het werk met schetsen en illustreren, kleurstellingen bepalen, etcetera. Soms is het rustiger en kan ik me weer op de zakelijke aspecten van het zelfstandige bestaan richten, zoals mijn website opnieuw vormgeven, nieuw werk online zetten, dat soort dingen.

illustraties andrea gritter

3) Waar haal jij je inspiratie uit?

Uit eigenlijk alles wat ik zie. Veel uit de vormen van de natuur, maar ook van mooie gebouwen, situaties op straat, gesprekken van mensen, beelden in bladen. Een bepaalde pose van iemand die op de bus staat te wachten, werk van anderen dat ik bewonder en waar ik zelf ook weer ideeën van krijg. Exposities, films, fotografie, muziek soms. Het kan echt overal vandaan komen, maar vooral ook uit gesprekken met andere creatieven, over het werk, over het leven. Het gaat om een manier van naar de wereld kijken.

4) Wat is het beste advies dat je ooit kreeg? 

Kritisch zijn en blijven op je eigen werk. Als er ergens nog iets schort, of ik een unheimisch gevoel heb bij een ontwerp of illustratie, ga ik net zo lang door met schuiven en stellen tot het wél werkt. Het helpt ook om het minstens een dag weg te leggen en er later nog eens naar te kijken. Dat schept vaak nieuwe inzichten. Tenzij je niet meer tot produceren komt, kan je volgens mij dan ook niet té kritisch zijn.

5) Tips graag! Welke app kunnen we niet zonder, welke website moeten we bekijken, wie moeten we (waar) volgen voor een dosis inspiratie?

Ik ben geen online wizzie. Een Twitter account heb ik, maar gebruik ik zelden.  Op Facebook volg ik bijvoorbeeld Street-art Utopia, met mooi street-art beeld van over de hele wereld.
Niet online, maar wel de moeite waard:

  • Laura Laine is een illustrator die erg mooi werk maakt.
  • Laatst zag ik op een expositie vroege schetsen van Andy Warhol, ook heel erg mooi.

6) Waar kunnen we je online vinden?

Natuurlijk op mijn website: andreagritter.com, Etsy en daarnaast op FacebookLinkedin, Pinterest, en dus ook -soms- op Twitter.

Lees meer op etzetera.nl

10 gedachtes over “6 vragen aan…Andrea Gritter

Geef een reactie

