6 vragen aan…Mirjam Gootjes

MirjamGootjeseTZEtera Inspiratie!

We kunnen allemaal wel wat inspiratie gebruiken:-) Daarom vind je hier elke twee weken tips & inspiratie van iemand die (creatief) met zijn/haar passie bezig is. Deze keer is dat Mirjam Gootjes, zelfstandig ondernemer in Marketing en Communicatie. Veel leesplezier! 

1) Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik heb 16 jaar in de hectische, commerciële, maar ontzettend mooie dynamische wereld van de reclame gewerkt. De laatste 10 jaar met veel plezier als account director voor Philips Consumer Lifestyle.  Maar mijn dagelijkse leven was wel heel druk en gestrest; ik werd geleefd. Dus heb ik misschien wel de grootste stap in mijn leven gezet, namelijk zomaar mijn baan opgezegd. En hiermee dus mijn vaste inkomen en ‘zekerheid’ overboord gegooid en letterlijk voor mezelf gekozen. In januari 2013 ben ik gestart als Zelfstandig Professional in de Marketing | Communicatie.

Onder mijn eigen motto ‘It’s not WHAT you offer, it’s WHO you are’ bied ik zowel marketing | communicatieadvies, als interim projectmanagement aan. Reuze spannend in deze onstuimige en onzekere economie, maar de beste keus ooit! Elke dag is tot nu anders, verrassend en nieuw. Ik ontdek veel nieuwe dingen en ontmoet veel nieuwe mensen. Het is één grote leerzame ontdekkingstocht met een grote glimlach van vrijheid, maar ook zeker de angst van onzekerheid. Dat is de enige ‘spanning’ die ik af en toe nog voel, maar dit is voor mij meer een uitdaging, dan een echte angst ;)

MirjamGootjesWebsite

2) Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jou?

Hmmm.. mijn dag ziet er elke keer weer anders uit. Heel af en toe mis ik nog de structuur van een ‘loondienst dag’. Dit gaf mij wel een soort van houvast. Dat is dan ook een uitdaging voor mij om zelf deze structuur te creëren. Maar ik geniet daarentegen ook enorm van de vrijheid om de dag op me af te laten komen, het maakt je creatiever en je staat open voor nieuwe dingen. Ik begin wel elke ochtend met Twitter. Ik mis de gezelligheid van collega’s om me heen, en via Twitter heb ik contact met veel leuke mensen. Daarnaast lees ik meteen het nieuws en doe inspiratie op door het lezen van artikelen en blogs. Voor mij een goed begin van de dag!

Ik heb momenteel een aantal mooie commerciële opdrachten, en hiernaast ben ik constant bezig met zelfontplooiing. Zo heb ik pas een opleiding tot yogadocent gevolgd en ben nog aan het bedenken hoe ik dit eventueel binnen mijn vakgebied kan inzetten. Ik zou mezelf ook graag willen ontwikkelen op het gebied van schrijven en heb onlangs mijn eerste blog voor TEDxAmsWomen geschreven en real-life mogen bloggen tijdens het event zelf. Kortom, elke dag is weer een verrassing met veel afwisseling en mooie spontane dingen, maar ook zeker veel onzekerheden en uitdagingen. En ik probeer elke dag mooie verbindingen te maken met en tussen mensen.

3) Waar haal jij je inspiratie uit?

De mensen om mij heen! Elk persoon heeft een verhaal, een ervaring, een mening.. als je daarnaar luistert en hiervoor openstaat, kun je zoveel dingen van anderen leren. Maak verbindingen! De online wereld maakt het mogelijk om gemakkelijk in contact te komen met mensen en meningen, visies etc.

Daarnaast vind ik de natuur erg inspirerend, ik houd van fotografie, mooie afbeeldingen of designs die inspireren. Ik ben erg visueel ingesteld en kan dan ook enorm genieten van de mooie dingen om mij heen. Vaak hele simpele dingen/details kunnen bij mij al inspirerend werken, als je je er maar voor openstelt. En ik ben erg fan van infographics en cartoons met humor of diepgang of mooie quotes. En ik geniet enorm van energieke mensen met een positieve uitstraling, zij inspireren mij!

4) Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

  • Stap uit je comfort zone! Het is een vreselijke cliché uitspraak: ‘Life starts when you leave your comfort zone’ maar het is zo waar!
  • Stop met het calimero gedrag, ‘ik is klein en zij zijn groot’. Geloof in jezelf en je kwaliteiten en ga ermee aan de slag. Verken je mogelijkheden, blijf dichtbij jezelf, blijf authentiek en sta open voor de wereld om je heen, ontdek de kansen die er liggen en hoe jij van waarde kan zijn met je talenten en passie in deze mooie wereld.
  • ‘Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd’! Blijf plezier houden, blijf altijd een beetje kind, blijf je verwonderen, doe af en toe gekke dingen en wees enthousiast, dus volg je passie.  
  • Blijf buiten de geijkte paden wandelen en verken deze nieuwe wereld, daag jezelf uit: ‘If it doesn’t challenge you, it doesn’t change you!’

leave your comfort zone

5) Tips graag! Welke app kunnen we niet zonder, welke website moeten we bekijken, wie moeten we (waar) volgen voor een dosis inspiratie?

6) Waar kunnen we je online vinden?

Je kunt mij vinden op LinkedIn en Twitter. Mijn website kun je hier vinden, met meer info over mij en mijn werkwijze.

Lees meer op etzetera.nl

7 gedachtes over “6 vragen aan…Mirjam Gootjes

Geef een reactie

