6 vragen aan…Martijn Bloksma

Profielfoto_martijn_bloksma eTZEtera Inspiratie!

We kunnen allemaal wel wat inspiratie gebruiken:-) Daarom vind je hier elke twee weken tips & inspiratie van iemand die (creatief) met zijn/haar passie bezig is.

Deze keer is dat Martijn Bloksma, eigenaar van Afrit 22. Veel leesplezier! 

1) Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik ben iemand die graag geniet van de mooie dingen van het leven. Deze mooie dingen gebruik ik vervolgens in mijn dagelijkse werk, ik ben namelijk een blogger. Geen hobby blogger, maar mijn blogs moeten brood op de plank brengen.
Met Afrit 22 bied ik mijn opdrachtgevers de mogelijkheid om gebruik te maken van mijn passie voor het schrijven van blogs. Afhankelijk van hun behoefte help ik bij het schrijven of neem soms zelfs al het schrijfwerk uit handen. Daarnaast help ik ook met het inrichten van hun blog en hun strategie.

Mijn ideale opdrachtgevers zien wel het nut van het hebben van een blog, maar hebben er geen tijd voor, weten niet waar ze moeten beginnen of hebben er gewoonweg geen zin in.

2) Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jou?

Ik sta vroeg op, zo tussen 6.30-7.00. Minstens 3 ochtenden in de week ga ik een stukje hardlopen met ‘Evy’. Ik heb de ambitie om de andere ochtenden de sportschool te bezoeken, maar dat is er tot nu toe nog niet van gekomen. Als ik thuiskom, schrijf ik mijn ochtendpagina’s: 3 pagina’s met alles wat me te binnenschiet. Hierdoor krijgt mijn creativiteit voor de rest van de dag een boost. Door vervolgens een koude douche te nemen, ben ik voor 8.00 fris en fruitig en klaar voor een nieuwe dag.
08.00 Concepten schrijven.  Vaak begin ik de dag met het schrijven van een aantal conceptblogs. In mijn ochtendpagina’s heb ik veel ruw materiaal geschreven en deze probeer ik direct om te zetten in conceptblogs. Ruwe teksten met markeringen op de onderdelen waar ik nog naar moet kijken. Op een goede ochtend schrijf ik in anderhalf uur 6 conceptblogs. Deze schrijf ik met WriteMonkey en sla ik op als een tekstbestand.
9:30 Social Media.  Voor een aantal opdrachtgevers beheer ik hun social media kanalen. Ik zorg ervoor dat ze wekelijks verse content hebben om online te delen. De vorige dag heb ik al het een en ander ingepland, nu kijk ik of het allemaal nog actueel is en dus nog steeds geplaatst moet worden. Eventueel vul ik het aan met nieuwe content. Deze tijd gebruik ik ook om mijn eigen social media kanalen te voorzien van verse content. Zo hoef ik er niet de hele dag door naar om te kijken.
11:00 Mail bijwerken.  Er zijn 2 momenten per dag dat ik mijn mail bij mag werken: om 11:00 en om 16:00. Mijn inbox moet mijn werkdag niet gaan beheersen, daarom werk ik volgens deze structuur. Ik lees alle mailtjes die in de inbox zitten en behandel ze. Als ik in 2 minuten kan reageren dan doe ik dat direct. Duurt het langer, dan verplaats ik het mailtje naar de map ‘Actie’. Het eindresultaat is een lege inbox.

afrit22
In de middag rond ik de eerder geschreven conceptblogs voor mijn opdrachtgevers af. Ik hoef hiervoor alleen nog maar de gaten op te vullen, links en afbeeldingen toe te voegen en klaar te zetten voor review. Bij akkoord plan ik ze aan het einde van de dag in. Verder zet ik ook weer alle nieuwe conceptblogs, afbeeldingen etc klaar zodat ik de volgende dag flink wat vaart kan maken. En ik zorg dat mijn mailbox leeg is, klaar voor een nieuwe dag.
Aan het einde van de werkdag laad ik mijn creatieve brandstof weer op door een boek te lezen of een serie te kijken. Veel content marketing inspiratie haal ik ook uit TV series.  Omdat ik vroeg opsta, ga ik ook vroeg naar bed om mijn uurtjes slaap te pakken. Volgens mij maak ik op deze manier optimaal gebruik van mijn workflow en van mijn creativiteit.

3) Waar haal jij je inspiratie uit?

“Uit alles en iedereen om me heen.” Degenen die mijn artikelen over inspiratie wel eens lezen zien dat ook terug. Uit de kleinste zaken kun je al inspiratie halen. Een telefoon gesprek, een garagedeur die open gaat of juist het feit dat je geen inspiratie hebt is voor mij al inspiratie genoeg om op mijn toetsenbord te duiken.

4) Wat is het beste advies dat je ooit kreeg? 

”Doe wat je leuk vindt en wordt daar heel goed in.”

5) Tips graag! Welke app kunnen we niet zonder, welke website moeten we bekijken, wie moeten we (waar) volgen voor een dosis inspiratie?

  • Ik kan me geen (werk)dag voorstellen zonder Spotify (muziek), Hootsuite (social media management), Toggl (tijdsregistratie) en Doit (takenlijst).
  • Websites over copy/bloggen waar ik niet zonder kan: Problogger en Copyblogger.
  • Maar ook froot.nl voor mijn dagelijkse dosis webvitaminen.

6) Waar kunnen we je online vinden?

Waar niet kun je beter vragen… Maar ik ben voornamelijk te vinden op Twitter, Facebook, LinkedIn en op de website van Afrit 22.

Lees meer op etzetera.nl

15 gedachtes over “6 vragen aan…Martijn Bloksma

Geef een reactie

