6 vragen aan…Merel Brons

merel2 eTZEtera Inspiratie!

We kunnen allemaal wel wat inspiratie gebruiken:-) Daarom vind je hier elke twee weken tips & inspiratie van iemand die (creatief) met zijn/haar passie bezig is.

Deze keer is dat Merel Brons, journaliste bij Flair. Veel leesplezier! 

1) Wat doe je in het dagelijks leven?

Naast liefhebbende echtgenote en moeder van twee prachtige dochtertjes, ben ik journalist en werk ik als reportage-redacteur bij het weekblad Flair. Ik werk hier nu ruim zeven jaar, daarvoor was ik freelancer voor bladen als Viva, Yes, Glamour en Cosmopolitan.

Ik heb de School voor Journalistiek in Utrecht doorlopen met slechts één doel voor ogen: werken bij een tijdschrift voor vrouwen. Dat is gelukt, ik werk met heel veel plezier en enthousiasme voor een ontzettend mooie doelgroep die heel dicht bij mijzelf ligt.

2) Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jou?

Onze redactie bevindt zich in Hoofddorp, bij Sanoma en daar ben ik regelmatig te vinden. Maar vaak ben ik ook ‘op pad’ of werk ik vanuit huis. Als reportage-redacteur schrijf ik human interest verhalen, verhalen over ‘mensen’. Ik interview daarvoor dikwijls lezeressen over hun –soms roerige- levens, maar heb ook vraaggesprekken met bekende Nederlanders.

Ik begin mijn werkdag vroeg, met een latte macchiato. En ben daarna bezig met veel verschillende werkzaamheden: ik vraag interviews aan bij het management van bekende Nederlanders, ga op zoek naar mooie verhalen en heb contact met lezeressen. Ik bereid interviews voor en doe ze vervolgens ergens buiten de deur. Daarna werk ik ze uit. Dat betekent dat ik me terugtrek op een rustige plek thuis, op de redactie of soms zelfs in een fijne strandtent aan zee. Dan probeer ik het mooiste, meest toegankelijke verhaal voor Flair te maken.

Ik hoor regelmatig dat mensen jaloers zijn op mijn baan en mijn werk. Dat is volledig terecht : ). Ik heb namelijk de mooiste en fijnste baan die er te vinden is. Ik mag ongegeneerd aan vrijwel iedereen alle vragen stellen die ik heb. En er daarna nog over schrijven ook.

3) Waar haal jij je inspiratie uit?

Waar dan ook! Overal zie en voel ik verhalen en onderwerpen om over te schrijven. Of ik nou een mooi televisieprogramma kijk, een krant of tijdschrift lees of online een interessant artikel.  Maar ook –vooral!- in het ‘echte leven’ word ik regelmatig op ideeën gebracht. Tijdens een verjaardag of een avond in de kroeg kom ik thuis met een hoofd vol inspiratie.

merel_typewriter4) Wat is het beste advies dat je ooit kreeg? 

‘Wees gewoon jezelf’. En zo is het ook. In mijn vak, in het hele leven. Doordat ik volledig mezelf kan zijn tijdens mijn werk en mijn interesse in iemands verhaal oprecht is, voelen ze zich ook vertrouwd om tegen mij open te zijn. Dat vind ik heel mooi, dankbaar en bijzonder.

 5) Tips graag! Welke website moeten we bekijken en wie moeten we (waar) volgen voor een dosis inspiratie?

  • Ik lees alles, overal. Elk tijdschrift dat ik in mijn handen krijg wordt volledig gelezen en bekeken. Ik lees het liefst Volkskrant Magazine, JAN, Red, LINDA, Libelle en natuurlijk Flair. Ook de sites van deze bladen bezoek ik regelmatig.
  • Er zijn steeds meer digitale magazines die op mijn dagelijkse ´leeslijstje´ staan. Bijvoorbeeld Amayzine.com van voormalig hoofdredacteur van Marie Claire, May-Britt Mobach.
  • Delen is vermenigvuldigen. Ik deel zelf veel op sociale media, maar geniet ook van de content die anderen delen. Zo volg ik op Twitter bijvoorbeeld de hoofdredacteuren van een groot aantal bladen, en de accounts van veel andere vakgenoten. Ook volg ik een groot aantal bekende Nederlanders, zodat ik weet waar zij zich mee bezighouden. Zo blijf ik op de hoogte.
  • Op Twitter lees ik vaak mee met Kirsten Jassies, zij deelt een hoop interessante links, die vaak gaan over media.
  • Op televisie heb ik genoten van de interview-series van journalist Coen Verbraak.

6) Waar kunnen we je online vinden?

Ik ben te vinden op LinkedIn en op  Twitter. Of neem ook een kijkje op mijn website

twitter logomagazine-journalist (Flair), 35, ❤️ pasta, ❤️ white wine & scroppino’s, ❤️ nailpolish, ❤️ Tv and tweets about that #merelkijkt, married, 2 daughters, #023

Lees meer op etzetera.nl

9 gedachtes over “6 vragen aan…Merel Brons

Geef een reactie

