dissapointed owl

Semi-intellectueel doen over de listicle: stop that shit!

Listicles (een combinatie van een list & een article) worden veelvuldig online gebruikt, o.a. omdat ze lekker weglezen en overzichtelijk zijn. Daarmee zijn ze ook enorm gevaarlijk, want voor je het weet ben je uren kwijt aan het doorklikken op sites als Buzzfeed. Ideaal vermaak ook voor de chronische uitsteller.  

Wie kan er nou weerstand bieden aan het lezen (of beter gezegd: scannen) van artikelen als 12 Youtube Easter Eggs Worth the Distraction , of 5 simpele feel good tips om nu mee te beginnen.

Top 3: waarom houden we van listicles?

  1. Ze zijn makkelijk leesbaar. Listicles hebben altijd een pakkende titel, de opmaak en indeling zijn overzichtelijk en makkelijk scanbaar en de informatie wordt in kleine behapbare pakketjes gepresenteerd.
  2. Hokjesdenken. Deze artikelen voldoen aan onze natuurlijke behoefte om informatie/mensen in hokjes te plaatsen of te categoriseren.
  3. De invloed van de ‘paradox van de vele keuzes’. Deze invloed is niet te onderschatten.  Immers, hoe meer keuze we hebben,  hoe meer in verwarring we zijn. Daarom kiezen we in deze maatschappij vol mogelijkheden en keuzes eerder een artikel waarvan we kunnen inschatten hoeveel tijd en moeite dit ons zal kosten. We voelen instant tevredenheid omdat we een keuze hebben gemaakt en dit positieve gevoel wordt versterkt als we de taak succesvol hebben volbracht. (tip: wil je meer weten over deze paradox, dan bekijk dan eens de TED-talks van Barry Schwartz hierover)

Daar gaat onze intelligentie

Kortom, in deze huidige tijd van informatie-overload, zijn listicles de perfecte keuze als bijvoorbeeld blogpost format. Maar uiteraard zijn er ook altijd diegenen die vinden dat een listicle geen echt, nieuwswaardig artikel is. Deze kritiek komt vooral van de ‘oldskool’ schrijvers en lezers. Hun mening is dat listicles een belediging zijn van ons intellect en dat ze onze aandachtsspanne geen goed doen.

Veel listicles worden inderdaad gebruikt voor luchtige informatie binnen de entertainment en media. En ik geef toe: een artikel als 33 animals who are extremely disappointed in you  vraagt weinig van onze intelligentie en zijn we twee seconden na de laatste foto alweer vergeten (maar je moest er vast om glimlachen). Maar hiernaast worden listicles ook gebruikt om nuttige, handige of interessante informatie op een behapbare manier te presenteren. Zoals bijvoorbeeld: e-commerce ontwikkelingen die je 2014 in de gaten moet houden.

3 redenen waarom listicles lang niet zo slecht zijn

  • Het schrijven van een listicle lijkt wellicht makkelijk, maar ook voor het cureren van diverse informatiebronnen of het formuleren van korte kernachtige conclusies zijn onderzoeks- en schrijfvaardigheden nodig.
  • Listicles doen eigenlijk in tekstformaat wat we op visuele wijze met infographics doen, namelijk op een duidelijke manier de boodschap overbrengen. Ze voldoen aan de informatiebehoefte, geven voldoening bij het lezen, zijn makkelijk deelbaar en worden hierdoor door een grotere doelgroep gelezen.
  • Een listicle geeft de lezer makkelijk scanbare content, maar dit wil niet zeggen dat het het lezen hier stopt. Het kan juist een startpunt zijn. Door de listicle kan namelijk de interesse zijn gewekt om meer over het onderwerp te weten te komen. Dit was wellicht niet gebeurd bij het zien van een long-read van drie uur. Daar zal je namelijk niet snel aan beginnen, als je nog niet weet of het onderwerp je erg boeit.

Al met al: geen reden om je boodschap niet af en toe te verpakken in een mooie liscticle op je blog, website of in je magazine. Dus houd op met die  semi-intellectuele negativiteit. Listicles, we need them!

Dit blog werd eerder geplaatst op Urbanchicks

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s