het alzheimer event

Mooie social media case voor de non-profit sector: Alzheimer event

Bewustwordingscampagne dementie gericht op jongeren door Alzheimer Nederland.

We zijn allemaal weleens wat kwijt, ‘hoe laat we ookalweer met die vriend hebben afgesproken’, of ‘waar je dat boek hebt gelaten’. Maar een staat van verwarring waarin we bijvoorbeeld kwijt zijn waar we zijn geweest, met wie we waren en wanneer dit plaatsvond, komt gelukkig niet vaak voor (ja, misschien na dat ene gezellige feestje ;-)).  Voor sommige Alzheimer patienten is dit echter de dagelijkse werkelijkheid.

Het Alzheimer Event

Ik kwam deze social media case tegen voor de Alzheimer Nederland (start nov 2013). De Facebook campagne is door N=5 ontwikkeld en maakt slim gebruik van de tag-functie. Door de Facebook-foto’s van mensen te bewerken & ze te taggen in niet bestaande Facebook-events, ervaren ze in hun vertrouwde omgeving de impact van Alzheimer. Ze zien zichzelf terug op een event waarvan ze zich niet kunnen herinneren dat ze er zijn geweest. Om het geheel écht geloofwaardig te maken, werkten organisaties als de Rollende Keukens, Upload Cinema en Mojo Concerts mee aan de campagne door op hun Facebook-pagina’s niet bestaande evenementen te tonen en foto’s beschikbaar te stellen. Voor de kick-off van de campagne zijn 100 invloedrijke nederlanders getagd in de foto’s.

voorbeeld facebook foto alzheimer event

Ben je dan toch op het event geweest?!

Het geheel ziet er heel écht en geloofwaardig uit en hierdoor is de verwarring compleet.  Ben je dan toch hier geweest?! Als je op de foto klikt, kom je uit op ‘het Alzheimer event’ en wordt alles duidelijk. Vervolgens kun je zelf via de website je vrienden hetzelfde gevoel laten ervaren door een foto van hen te uploaden. Deze foto wordt dan weer bewerkt en in een foto van een evenement geplaatst.

Bekijk hieronder een filmpje over de campagne.

Wat was het bereik van de campagne? 

  • Zo’n 220.000 mensen hebben het Alzheimer effect persoonlijk, of via een getagde vriend ervaren.
  • Via PR-spin off op blogs, Twitter en nieuwssites zijn 2.450.000 mensen bereikt.
  • Meer dan 5.000 mensen hebben de site bezocht, waarvan 25% ook foto’s heeft geupload.

Deze campagne brengt de problematiek dichterbij, door het persoonlijk te maken. 

  • Impactvol: het is confronterend, even ga je aan jezelf en je geheugen twijfelen.
  • Bewustwording: door zelf deze verwarring mee te maken, word je je bewust waar mensen met dementie dagelijks tegenaan lopen.
  • Doelgroep-verbreding: de inzet van Facebook & events zorgt ervoor dat de boodschap onder de aandacht wordt gebracht van een doelgroep die hier eerder misschien nog nooit over na heeft gedacht.

De boodschap van Alzheimer Nederland is duidelijk; dit is een ziekte met een enorme impact. Maar liefst 1 op de 5 mensen krijgt ooit een vorm van dementie,  Alzheimer komt daarbij het meeste voor.

Deze case viel me ook op omdat ik eerder al enorm werd gegrepen door de impact van dementie. Namelijk door het boek ‘Hersenschimmen’ van Bernlef en de film ‘Away from her’. Beiden brengen het dementeringsproces enorm mooi en kwetsbaar in beeld, waardoor je voelt wat dit met iemand zelf en zijn/haar omgeving doet.

 

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s