6 vragen aan…Rosalinde Markus

Rosalinde MarkuseTZEtera Inspiratie!

We kunnen allemaal wel wat inspiratie gebruiken:-) Daarom vind je hier elke twee weken tips & inspiratie van iemand die (creatief) met zijn/haar passie bezig is.  Deze keer is dat Rosalinde Markus, oprichter van Passie voor Schrijven. Veel leesplezier!

1) Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik studeer Communicatie aan de Haagse Hogeschool, maar besteed de meeste tijd aan schrijven en bloggen. In november 2011 startte ik een blog waarop ik verhalen en columns deelde, omdat ik mijn schrijfvaardigheid verder wilde ontwikkelen. Door het bloggen werd ik me bewuster van wat ik wilde en zag ik ineens overal onderwerpen om over te schrijven. Na een tijdje verdween het verlangen naar feedback en wilde ik andere jonge aspirant-schrijvers motiveren om zich in te zetten voor hun passie.
Veel jongeren die schrijfambities hebben, worden door hun ouders niet serieus genomen. Schrijven biedt geen zekerheid en geen garanties voor de toekomst, waardoor zij het niet stimuleren. Daarom blog ik inmiddels over schrijven, bloggen en creativiteit in de hoop aspirant-schrijvers te inspireren om vooral te blijven schrijven.

typewriterOmdat je met bloggen niet meteen een miljoenenpubliek bereikt, zocht ik naar manieren om meer mensen te kunnen bereiken. Vorig jaar zocht de stichting Jonge Schrijversavond bevlogen webredacteurs die een online platform voor nieuwe literatuur wilden opzetten. De Jonge Schrijversavond organiseert een jaarlijkse literaire avond in de Amsterdamse Stadsschouwburg en helpt jonge schrijvers om ontdekt te worden door schrijfwedstrijden en interviews te organiseren. Ik solliciteerde en maak nu onderdeel uit van een enthousiast team van vrijwilligers. In bloggen, schrijven en webredactie vind ik de voldoening die ik in mijn studie soms mis.

2) Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jou?

Mijn dagindeling verschilt, omdat ik als student een vrij onregelmatig leven leid. Wel begin ik de dag altijd met nrc.next, een kop koffie en Twitter. Even een rustig moment voor mezelf voor de drukte van de dag begint. Daarna heb ik colleges in Den Haag, bezoek ik een literair evenement of zoek ik contact met (aspirant-)schrijvers voor een interview. Voor mijn werk als webredacteur reis ik regelmatig naar Amsterdam om verslag te doen van evenementen of voor vergaderingen met de redactie. Ondanks het reizen breng ik veel uren achter mijn laptop door.

Rosalinde MarkusAls ik nergens heen hoef, klap ik om tien uur mijn laptop open om blogs te lezen en vooral ook blogposts te schrijven. Ik probeer iedere dag te bloggen en neem dat heel serieus. In het bedenken van ideeën, het verwerken van die ideeën in blogposts, het zoeken of maken van mooi beeldmateriaal en het verzinnen van een goede titel gaat veel tijd zitten. Als ik mijn blogpost voor die dag af heb, ga ik even iets anders doen. Een paar bladzijden van een boek of een artikel lezen, mijn kat knuffelen, fitnessen. Daarna kan ik me weer focussen op het uitwerken van een verhaal dat al langer in mijn hoofd rondspookt of het schrijven van een reportage voor het online platform van de stichting Jonge Schrijversavond.

 3) Waar haal jij je inspiratie uit?

Ik haal mijn inspiratie vooral uit lezen en dingen ondernemen.

Als ik ’s ochtends de krant opensla en nieuwsberichten en meningen van anderen lees, krijg ik vaak ideeën. Dan maak ik een foto van een artikel of knip ik iets uit zodat ik er later iets mee kan doen. Ook het lezen van blogs inspireert me, omdat het verhelderend is om te zien hoe anderen tegen bepaalde zaken aankijken. Juist door je open te stellen voor gedachten en meningen van anderen, krijg je zelf inzichten waar je iets aan hebt.

Daarnaast vind ik het belangrijk om dingen te ondernemen. Als je voornamelijk achter je laptop zit om te schrijven en te bloggen, kan dat best eenzaam zijn. Daarom ga ik regelmatig naar literaire evenementen, bezoek ik cabaretvoorstellingen of meld ik me aan voor gastcolleges op de hogeschool. Hierdoor doe ik indrukken op en heb ik daarna meestal weer inspiratie voor een nieuwe blogpost of zelfs een kort verhaal.

 4) Wat is het beste advies dat je ooit kreeg? 

Het beste advies kreeg ik van schrijver Murat Isik tijdens de uitreiking van de Diorapthe Jongerenliteratuur Prijs 2013. Nadat ik de moed gevonden had om hem aan te spreken, raakte ik met hem in gesprek over schrijven. Hij gaf het advies om cursussen en workshops te volgen om mijn schrijfvaardigheid mee te ontwikkelen. Daarnaast gaf hij me nog een zeer waardevol advies: ‘forceer geen boodschap’.

Dit is iets waar veel aspirant-schrijvers mee worstelen: hoe verwerk ik mijn boodschap in het verhaal, wat wil ik met dit verhaal zeggen? Murat maakte me duidelijk dat je als schrijver helemaal niets hoeft te zeggen en gewoon het verhaal moet opschrijven. De lezer haalt er zelf wel een boodschap uit.

5) Tips graag! Welke app kunnen we niet zonder, welke website moeten we bekijken, wie moeten we (waar) volgen voor een dosis inspiratie?

  • Ik ben gek op online, maar de allerbeste tip die ik je kan geven is toch van papier: koop een notitieboekje en hou het altijd bij je, zodat je eventuele ideeën meteen op kunt schrijven. Ik ben al zo vaak mooie zinnen vergeten doordat ik ze niet opschreef, zonde!
  • Mijn favoriete blogs
    • Blogger Elja Daae:  blijft je verrassen en laat zien dat dagelijks bloggen voor iedereen mogelijk is en de onderwerpen oneindig zijn.
    • De Amerikaanse schrijver Jeff Goins: geeft je een zachtaardige schop onder je kont om meer te gaan schrijven en je twijfels opzij te zetten.
    • De enthousiaste Alex Beadon motiveert je met aanstekelijk enthousiaste vlogs om je dromen achterna te gaan.
  • De websites die ik altijd open heb staan: 
    • Journalistiek medium De Correspondent : geeft je nieuws dat net even anders is en is echt een interessante journalistieke vernieuwing
    • Digitale kiosk Blendle: geeft je de mogelijkheid om artikelen van kranten en tijdschriften los te kopen voor een aantal eurocent. Ook kun je op specifieke woorden zoeken en instellen dat je alerts krijgt wanneer er artikelen verschijnen over bepaalde onderwerpen.
  • De apps die niet op je smartphone mogen ontbreken:
    • Evernote. Wanneer ik laat thuis ben en geen zin meer heb om iets op te schrijven, spreek ik het in en slaat Evernote het automatisch op.
    • Ook de app Do It Tomorrow, een mooi vormgegeven to-do lijstje, vind ik heel fijn. Net alsof je je taken in een notitieboekje (compleet met koffievlek) zet, maar dan digitaal en overzichtelijker.
    • Als laatste is It’s Focus Time! een aanrader, een app waarmee je productiever leert werken.

Notes

 

  • Voor schrijvers raad ik de volgende schrijfprogramma’s aan
    • ZenWriter: hierin schrijf je heel geconcentreerd doordat het programma je scherm overneemt en afleidingen onzichtbaar maakt.
    • Scrivener: helpt je om je verhaal structuur te geven en is ongelofelijk uitgebreid.

ZenWriter kost je een tientje, Scrivener iets meer, maar beide programma’s zijn heerlijk om mee te werken.

twitter logoTwitter volg tips

Volg op Twitter Ernst-Jan Pfauth voor journalistiek nieuws, Maria Popova voor inspirerende artikelen over creativiteit en schrijven, Jeff Goins voor die schop onder je kont, schrijfster Roz Morris voor boeiende artikelen over schrijven en natuurlijk de Jonge Schrijversavond voor het laatste literaire nieuws.

 6) Waar kunnen we je online vinden?

Je vindt me dagelijks op mijn blog: passievoorschrijven.nl. Ook ben ik actief op Twitter, kun je de Facebookpagina van m’n blog volgen, geef ik persoonlijke inkijkjes in mijn leven op Instagram en ben ik te vinden op LinkedIn.

Lees meer op etzetera.nl

 

 

 

 

4 gedachtes over “6 vragen aan…Rosalinde Markus

Geef een reactie

