coffee-is-always-a-good-idea

Blog 2: tips van health foodie Sarah Britton; waarom je beter geen koffie na het eten kan drinken

Zoals ik eerder schreef, bracht health foodie Sarah Britton afgelopen oktober een bezoek aan Amsterdam. En aangezien sharing caring is, deel ik graag een aantal van haar tips.

Ken je Sarah niet, lees dan eerst het blog wat ik schreef over haar filosofie ‘verander je leven door elke dag een gezonde keuze te maken’.  Tijdens haar eerste lezing vertelt ze waarom een plantaardige voeding belangrijk is en hoe je de overgang maakt van een standaard dieet naar een plantaardig dieet. Ze gaf gelukkig ook veel praktische tips, deze kun je hieronder lezen.

Water feitjes

  • Drink genoeg water! 6-8 glazen water per dag (koffie en gewone thee tellen niet).
  • Zorg ervoor dat het water niet te koud is. Je lichaam functioneert het beste op 37 graden, als je te koud water drinkt, is je lijf vooral aan het werk om zijn temperatuur te behouden. Dit betekent dat deze energie niet naar je spijsvertering gaat.
  • Laat je lichaam wennen aan het drinken van meer water. Sarah gebruikte de mooie vergelijking: als je al tijden een plant te weinig water geeft, droogt de aarde uit. Geef je het dan water, dan zal het door en langs de uitgedroogde aarde lopen. Dit werkt precies hetzelfde in je lichaam. Cellen zullen het water in het begin niet herkennen en niet opnemen, dit kost wat tijd.

coffee-is-always-a-good-idea

Slecht nieuws voor de koffiefans!
Drink geen koffie tijdens of net na de maaltijd. Door cafeïne gaat de spier die de maag van de darm afsluit namelijk open en bestaat de kans dat er onverteerd eten richting de darmen gaat. Zucht, blijkt dus dat koffie niet altijd een goed idee is, daar gaat mijn Pinterest board!

Ga voedingcravings tegen door Yin en Yang in balans te brengen
Beperk je suikerinname! Voor iedereen die zich een beetje met voeding bezighoudt niks nieuws onder de zon; eet je veel suiker, dan went je lijf daaraan en blijft het erom vragen.

Maar Sarah geeft ook een andere verklaring: voedingsmiddelen zijn Yin en Yang. Suiker en koffie zijn bijvoorbeeld heel Yin, vlees en eieren heel Yang. Eet je veel van het ene, dan zul je ook behoefte hebben aan veel van het andere, je lijf is altijd op zoek naar evenwicht. Dit resulteert in cravings. Plantaardige producten zijn veel evenwichtiger opgebouwd, door dit te eten ben je meer in balans en heb je geen/minder cravings hebben.

Krijg ik wel voldoende eiwit binnen?

  • Maak je niet teveel zorgen of je wel genoeg eiwit binnenkrijgt. Heb je gorilla’s en olifanten weleens goed bekeken? Die zijn gigantisch en eten voornamelijk planten:-).
  • Eet niet teveel sojaproducten. Soja is in de basis wel gezond, maar de producten die je in de winkel koopt, zijn vaak enorm bewerkt.
  • Vermijd koe-melk en kaas. Deze producten kunnen niet goed worden verteerd, doordat de enzymen die hiermee helpen, pasteurisatie niet overleven. Dit geld niet voor producten op basis van geiten- of schapenmelk.
  • Nog een leuk weetje: als je een ei eet, zorg dan dat de eidooier vloeibaar is. De eidooier bevat veel lecithine, een essentieel bestanddeel van iedere lichaamscel. Dit kun je alleen opnemen is als de dooier nog zacht is.

Koop olie in donker glas
Hitte, licht en zuurstof zijn de grootste vijanden van voeding! Zorg ervoor dat je olie op een koele en donkere plek bewaard. Maar misschien nog belangrijker; koop alleen olie in donker glas. Plastic is namelijk in olie oplosbaar, dit betekent dat plastic moleculen van de fles in de olie zullen oplossen.

‘’Sarah gebruikt zelf één bewerkt product en dat is geurloze vegan kokosolie. Because I don’t want everything to taste like Hawaii!’’

Maak nieuwe gewoontes
Voer bijvoorbeeld een Meatless monday in, maak veel gezonde snacks van tevoren en probeer elke week een nieuwe recept uit. Houd het ook leuk: ‘keep your brain stimulated and your tongue excited!’

Inspiratie nodig? 3 recepten om mee te beginnen:

3-recepten-sarah-britton

Boekentips

  • At Home in the Whole Food Kitchen; Celebrating the Art of Eating Well – Amy Chaplin
  • The New Vegetarian Cooking for Everyone  – Deborah Madison
  • How to Cook Everything Vegetarian – Mark Bittman
  • Staying Healthy with Nutrition: The Complete Guide to Diet and Nutritional Medicine – Elson Haas
  • Healing With Whole Foods: Asian Traditions and Modern Nutrition – Paul Pitchford

Lees ook:

Advertisements

3 gedachtes over “Blog 2: tips van health foodie Sarah Britton; waarom je beter geen koffie na het eten kan drinken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s