Blog 3: 0ver je spijsvertering, immuunsysteem en detoxen. Go slow, don’t be a hero!

[blog] Sarah Britton's wijze lessen over je spijsvertering, immuunsysteem en detoxen.

Goed om je te beseffen; een goede spijsvertering gaat niet alleen om het efficiënt verteren van je voedsel, maar ook om het opnemen van alle benodigde voedingsstoffen. Een goede spijsvertering is de basis van je gezondheid en dit heeft ook weer impact op je immuunsysteem. Door te detoxen ondersteun je je spijsvertering. In dit blog meer over je spijsvertering, immuunsysteem en het belang van detoxen.

Mocht je het hebben gemist, health foodie Sarah Britton was in town voor 2 lezingen over gezonde voeding!
In haar eerste lezing vertelde ze veel over de basis van plantaardige voeding. Ook gaf ze een aantal handige tips om van een standaard dieet over te stappen naar een plantaardig dieet.

Het grotere geheel
In de tweede lezing gaat Sarah in op het verband tussen je spijsvertering, immuunsysteem en detoxen. Zij begint met een uitgebreide uitleg over de werking van je spijsverteringssysteem, omdat je naar haar mening zorgvuldiger met je lijf omgaat als je meer weet over de complexe processen die er plaatsvinden.

Hoe optimaliseer je je spijsvertering?

  • [blog] Sarah Britton's wijze lessen over je spijsvertering, immuunsysteem en detoxen. Help je spijsvertering een handje, begin de dag met warm water met citroensapSarah benadrukt het een paar keer tijdens haar enthousiaste betoog; kauw! Door goed te kauwen, vergroot je het oppervlakte van het voedingsmiddel en aangezien dit je laatste mogelijkheid is om zelf je eten te vermalen, maak je het zo je lijf makkelijker om te verteren.
  • Eet zittend, op een relaxte plek en neem momentje voor jezelf.  Eet niet als je onrustig of gestrest bent. Proef en eet in een rustig tempo; hoe sneller je eet, hoe minder je opneemt. Eet alleen als je honger hebt.
  • Praat niet teveel tijdens eten en drink niet tijdens de maaltijd, zo vermeng je het maagzuur met vloeistof, waardoor je ook minder goed verteert. Hoe help je je lijf? Drink ’s ochtends en 15-20 minuten voor een maaltijd warm water met citroen.

70% van je gezondheid zit in je darmen
De 80/20 regel. Voor de bacteriën in je darmen geldt de 80/20 regel: we hebben veel goeie bacteriën nodig, maar je immuunsysteem moet ook ergens tegen kunnen vechten. Daarom is af en toe even goed ziek worden ook helemaal niet zo slecht.
Ondersteun je darmen met probiotica. Goede probiotische bacteriën zitten in gefermenteerde zuivel, soja: tempeh, natto en miso, kombucha, zuurkool en kimchi. Wil je een supplement nemen, kies dan voor een tablet met minstens 10 miljoen bacteriën per tablet.

Boost je immuunsysteem
De beste voedingsmiddelen om je immuunsysteem te boosten zijn: groene groenten, bessen, uien en knoflook, paddenstoelen, zoete aardappelen, bloemkool, broccoli, spruitjes, boerenkool.
Ben je al ziek? Vermijd witte rijst, suiker, pasta en brood en kies voor: knoflook, hete vloeistoffen en kaneel.

Waarom kiezen voor een detox?
Detoxen is het verwijderen of neutraliseren van toxinen in je lijf. Door te detoxen kun je je lichaam laten bijkomen en krijg je meer energie.  Gebruik het ook als een moment van reflectie: wat houd jou op dit moment tegen om te bereiken wat je wilt? Een mooi moment om een stapje terug te doen.

Wanneer heb je een detox nodig?
Het wisselen van de seizoenen is vaak een goed moment voor een detox. Daarnaast kan je door goed naar je lijf te luisteren tekens opvangen dat je lijf aan een detox toe is. Ben je vaak ziek of heb je een slechte spijsvertering? Ben je moe en sloom? Smaakt eten niet meer goed? Ben je gestresst? Heb je iets te vaak ja gezegd tegen teveel en ongezond eten of een drankje teveel? Dan is het tijd voor een detox.

De detox ladder
Ga je starten aan een detox, bekijk dan eerst waar je nu staat en doe een (detox) stapje omhoog. Verander niet teveel in een keer, wees lief voor jezelf.

[blog] Denk je na over detoxen? 'Go slow, don't be a hero!'

Tipje van Sarah: je zal je eerst slecht gaan voelen voordat je je goed gaat voelen, maar houd het minstens 4 dagen vol, dat is namelijk vaak het keerpunt waarop je je goed gaat voelen. Kies in de zomer vooral voor rauwe groenten, in de winter voor gekookt.

Wat kan je nu al doen zonder meteen in de detox te duiken?

  • Begin de dag met een kopje warm water met citroen. Het zorgt voor een betere spijsvertering, het spoelt nieren en lever door en ontzuurt.
  • Sporten: door diep adem te halen en te zweten ontdoet je lijf zich van afvalstoffen.
  • Droogborstelen: je huid is het grootste orgaan van je lichaam en verantwoordelijk voor1/4 van de detox van je lichaam. In dit blog van Sarah lees je er alles over. 

Lees ook:

Advertisements

3 gedachtes over “Blog 3: 0ver je spijsvertering, immuunsysteem en detoxen. Go slow, don’t be a hero!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s