Het is een vreemdeling zeker, die verdwaald is zeker….

Pont des Arts_brug van de liefde_parisHet is vrijdag, het begint al te schemeren en miezert. Ik loop met versnelde pas uit de supermarkt naar mijn auto. ‘Mevrouw? Mevrouw?’ Ik draai me verbaasd om, een verwaaide grijze oudere man loopt op me af.

‘Weet u welke kant ik op moet voor station Spaarnwoude?’ ‘Och jee, dat is wel een stuk lopen, zo’n 5 km.’ Ik wees precies die kant op waar hij net vandaan kwam, hij was geheel de verkeerde kant op gelopen. Het was ondertussen ook al echt donker. ‘Weet u wat, ik breng u wel even’. Om deze man nou weer dat hele end door dit rotweer, over een donkere weg te laten lopen is ook weer zo wat. En het is voor mij een kleine moeite..

Een alledaags gesprek
In de auto keuvelen we wat; hij vertelt dat hij morgen weer op dezelfde plek moet zijn, en thuis toch eens goed op de kaart zal kijken. Hij heeft wel een telefoon, maar eentje waar hij alleen mee kan bellen en sms’en; ‘zo’n ouderwetse’. Dat hij waarschijnlijk wel even moet wachten op het station vind hij niet erg, hij heeft een boek bij zich waar hij enthousiast over vertelt.
Ik word er blij van; een kort oppervlakkig gesprek met een sympathieke vreemdeling die je dag verrijkt, zo simpel kan het zijn. Op het station aangekomen wens ik hem welthuis en rijd tevreden weer naar huis. Hoppa, extra karma-punten in the pocket;-).

Terreur in de stad van de liefde
Van mijn goeie bui die avond is niks meer over als ik vol afschuw naar de tv kijk. In Parijs voltrekt zich de hel op aarde. En mijn hart breekt een beetje. In wat voor een wereld leven we, waarin mensen anderen zoveel kwaad willen doen. Ik denk aan de mensen die de rest van hun leven ontnomen is, en hun aan geliefden, familie en vrienden. Ook denk ik aan een andere groep mensen; de vluchtelingen.

Het is een vreemdeling zeker..
De vluchtelingen die hier komen, maken het geweld wat zich heeft afgespeeld in Parijs dagelijks mee. Dit is de wereld die zij proberen te ontvluchten. De angst, het geweld, het verdriet.

Laten we dit vooral in gedachten houden en ons best doen om, zo goed en kwaad als het kan, mensen hier op te vangen en wellicht een nieuw thuis te bieden. Vluchtelingen zijn nu nog vreemdelingen, maar het verschrikkelijke drama in Parijs heeft hun ontvluchtte wereld iets dichterbij gebracht. En daarmee ook begrip gebracht.

Be the change you wish to see in the world…
We zitten namelijk allemaal samen in hetzelfde schuitje, leven op dezelfde aarde; en vrede in de wereld begint bij jezelf. Wat de wereld nodig heeft is heel veel liefde, hoop en mededogen.
Het lijken misschien loze woorden, holle frasen of zweverig gedoe. Maar ik geloof echt dat het bij jezelf begint; en neem me voor om veel vaker onverwachts iets aardigs te doen. En te blijven uitgaan van het goede in de mens. Want ondanks dat ons vertrouwen daarin danig op de proef wordt gesteld, is het er echt!

Martin Luther King quote

3 gedachtes over “Het is een vreemdeling zeker, die verdwaald is zeker….

Geef een reactie

