Helweek: hell yes of hell no?

‘Echt niet, jij bent gek’! Dat was mijn eerste reactie toen een collega opperde om dit jaar mee te doen met de Nationale Helweek. Maar naarmate het idee een plan werd en meer collega’s aansloten, leek het me toch wel een goed idee. Little did I know :-)

Voor wie het principe niet kent; de Noorse mental trainer Erik Bertrand Larssen heeft door zijn tijd in het leger de helweekmethode ontwikkeld. In deze week stel je doelen, doe je wat je altijd uitstelt en heb je elke dag een bepaalde focus. Zo leg je je gewoontes onder de loep, werk je aan timemanagement en houd je je aan een aantal gouden regels.
Als een soort van mentale en fysieke APK voor jezelf, nou ja meer een grote beurt.

Er is al veel over de Helweek geschreven, dus voor meer info en de gouden regels (zoals elke dag om 5.00 op en een uur bewegen!), kun je op de Helweek website kijken. Ik neem je graag mee in mijn ervaringen.

Voorbereiding
Je start met het opstellen van je persoonlijke ontwikkelingsplan. Hiervoor vraag je feedback aan collega’s, vrienden, familie. (Ik krijg best wel een boost van de positieve punten die ook worden genoemd. Die steek ik in mijn zak J.) Daarnaast is het tijd om die klusjes die je altijd voor je uitschuift aan te pakken.

Gelukkig komt de feedback aardig overeen met de punten die ik zelf al bedacht had! Focus, prioriteiten, plannen, meer gevoel uitspreken, geen uitstel en minder social media. Ook wil ik ein-de-lijk een planning voor m’n blog, m’n inbox leeg en administratie op orde. Valt eigenlijk dus best mee.

Maandag – gewoontes
Een van mijn slechtste eigenschappen? Snoozen! Hierdoor moet ik me vaak haasten, waardoor ik gestrest de deur uitren en dus niet op een ontspannen manier aan de dag begin. Die gewoonte kan ik deze week goed aanpakken, want ik moet om 5.00 opstaan en ben natuurlijk niet van plan om al om 4.30 de wekker te zetten. Zondagnacht ben ik wel constant bang dat ik me verslaap, dus echt uitgerust word ik niet wakker om 5.00. Dan maar eerst even yoga.

De 2e gewoonte die ik deze week wil aanpakken is gestructureerder werken, mijn eigen agenda aanhouden en niet constant – hee een mailtje – afgeleid raken. Het lukt niet helemaal vandaag, maar ben me er wel bewuster van. Dat is de eerste stap, denk ik dan maar. Iets met herkennen en erkennen.

Eerder schreef ik al eens over mijn uitstelgedrag, daar wil ik mee stoppen! Alle acties die ik normaal voor me uit zou schuiven, doe ik meteen of voeg ik toe in het fijne time-management-programma todoist en plan ik in mijn agenda. Dat begint erop te lijken!

In de avond thuis stort ik me op mijn (privé) mailbox. Die zit stampvol en wil ik graag wat leger hebben. Ik kom een heel stuk met opschonen, maar ontdek dat ook de mappenstructuur niet zo logisch is. Dus nog niet helemaal klaar.

Dinsdag – modus en focus
Weer gelukt om op 5.00 op te staan, whoopwhoop! Ik merk overigens dat het niet zoveel uitmaakt hoeveel tijd je in de ochtend hebt, op gaat het toch wel. Ik begin wel een stuk relaxter aan mijn dag zo.

Ik let de hele dag goed op mijn focus; maak een duidelijke agenda voor mezelf en werk flink wat punten weg. Ook in de meetings probeer ik duidelijk de actiepunten eruit te halen in plaats van ze open te laten. Ik merk wel dat ik soms wat social talk mis, die krijg je,  gefocust met koptelefoon op, niet helemaal mee. Sorry collega’s, volgende week ben ik weer wat socialer.

Na het werk hebben we ons wekelijkse yogalesje. Waar ik normaal al als een vaatdoekje de les uitkom, valt het me nu helemaal erg zwaar. Ik gaap de hele les door en moet mijn best doen om niet in slaap te vallen bij het ontspannen. Gelukkig kom ik veilig thuis en werk daar nog even aan m’n mailbox, die is ook klaar!

Woensdag – timemanagement
De fysieke en mentale helweek-moeheid slaat toe. Waar doe ik het voor? Ik denk terug aan een anekdote uit het boek van Larssen, hoe hij zijn dipjes bestrijd. Dat helpt helemaal niks. ‘s Avonds sloof ik me thuis nog even uit op de crosstrainer en doe wat oefeningen. Daardoor maak ik weer wat endorfine aan waardoor ik gelukkig niet al te sacherijnig in bed stap.

Donderdag – buiten je comfortzone
Vandaag is het de gevreesde donderdag; de dag dat je eigenlijk een nacht moet doorhalen. Aangezien ik vrijdag gewoon moet werken, daar graag zonder ongelukken aankom (wel zo fijn voor mijn medeweggebruikers) en ook nog aardig wat werk moet verzetten, sla ik dit onderdeel even over.

Overdag heb ik een training buiten de deur, dat betekent dus vooral zitten en luisteren. Dat gaat best goed, maar merk wel dat rond een uur of 3 mijn concentratievermogen afneemt. Aan het einde van de dag ben ik kapot.

Hoewel ik niet ga doorhalen, heb ik wel met collega’s afgesproken dat we ‘s avonds wat langer doorwerken aan onze doelen en dus duik ik m’n blogstatistieken in. Eens kijken wat ik daaruit kan halen, en vooral of het me ideeën geeft voor blogs dit jaar. Om 23.30 duik ik in zeesterrenpositie m’n bed in.

Vrijdag – rust en herstel
Vrijdag is een dag vol ups en downs qua energie, zo’n weekje hakt er toch wel in. Ik ben lekker vroeg op m’n werk en kan dus ook fijn op tijd naar huis. In het boek staat een mooie manier van ontspannen; stel je deur, oprijlaan, toegangspoort, whatever waar je ook thuiskomt, voor als een soort magische plek waar je alles van de dag achterlaat als je erdoor bent. Uiteraard vergeet ik dit volkomen en ben thuis alsnog met meerdere dingen tegelijkertijd bezig. Hmm maar goed dat Erik niet meekijkt;-). Na het eten werk ik nog even aan mijn ideeën-bloglijst en lig er toch gewoon om 22.30 in.

Zaterdag – innerlijke dialoog
Okee, je verwacht het niet, maar: ik sta op zaterdag om 6.00 op! Ik zit zo in mijn vroege ritme dat dit eigenlijk zonder moeite gaat. Om 7.00 zit ik dus achter de laptop aan dit blog te werken en om 9.00 sta ik in de sportschool. I know! [pause for applause]. In de middag duik ik in de administratie en kan ik die ook van mijn lijstje afstrepen.

Zondag – je leven in perspectief
De zondag is een relaxdag, en mag ik weer een beetje bijkomen. Ik maak de balans op van deze week; wat ging wel goed, wat niet en wat zijn mijn goede voornemens die hieruit voortkomen?

  • If you snooze, you loose. Het vroege opstaan zonder snoozen ging beter dan verwacht en wil ik er graag inhouden. Dan wel niet om 5.00, maar half 6 is een mooie tijd.
  • Ik heb het best moeilijk gehad met het laten liggen van mijn telefoon, zowel onder werktijd als in de avond. Dit ging wel steeds beter, maar is ook de 1e slechte gewoonte die er, na de helweek, weer bij inschiet, blijft dus een aandachtspuntje.
    • Bewust en actief ontspannen! Ik zit vaak thuis na het werk een beetje doelloos door mijn Instagram-feed te scrollen en kan die tijd veel beter kan besteden door bewust te ontspannen: uitgebreid koken, een boek lezen, sporten of echt in een serie duiken. Ook wil ik vaker wat fijne ontspannende dingen inplannen, zoals een saunamiddag met mijn lief (done) en een massage voor mijzelf (heel toepasselijk op Valentijnsdag een afspraak gemaakt). Goed voornemen dus!
    • Ook een goeie tip uit het boek: zet als je weggaat bij je werk (of desnoods als je thuiskomt) even je telefoon uit en spendeer minstens een uur lekker zonder je telefoon aan alles wat je maar wilt.

Gelukkig hadden we met collega’s een Whatsapp groepje, want zonder motiverende appjes om 05.00 en blije sportberichtjes had ik het een stuk minder leuk gehad. Zou ik het nog een keer doen? Hell yeah*!

*Deze uitspraken bieden geen garantie voor de toekomst. En graag met de voorwaarde dat het in de zomer plaatsvind, wat meer daglicht in de ochtend zou fijn zijn!

 

Geef een reactie

