3 redenen waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf

  • Pinterest werd opgericht in 2010 en in 2015 had dit visuele medium al meer dan 100 miljoen actieve gebruikers.
  • Er zijn 2 miljoen Nederlanders met een Pinterest account, waarvan 334.000 dit sociale prikbord dagelijks gebruiken (bron: Newcom 2016).

”Pinterest is dus een netwerk waar je niet meer omheen kan”

Je kunt Pinterest zowel voor privé als voor zakelijke doeleinden gebruiken. In deze blog een aantal highlights van dit visuele platform voor zakelijk gebruik.

How Pinteresting! 3 redenen om Pinterest zakelijk in te zetten

* Meer traffic naar je website/webshop. De online bron van elke afbeelding wordt automatisch bewaard. Als er dus beeld van jouw site wordt gepind, en mensen hierop doorklikken, komen ze direct op jouw site terecht. Dit is zeker voor potentiële omzet interessant, maar kan daarnaast ook zeker bijdragen aan groei van je naamsbekendheid/ doelgroep en een positief imago.

* Visuele marketing werkt. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Je kunt bijvoorbeeld groot beeld gebruiken bij je content om je boodschap leuker en aantrekkelijker te maken. Of maak datagegevens behapbaar door er een infographic van te maken. Dit maakt je content ook een stuk ‘deelbaarder’.

* Doelgroep onderzoek. Door de pins te bekijken van je volgers/ of concurrenten, kun je goed in de gaten houden waar de interesses liggen van je doelgroep en eventueel trends signaleren. Ook het monitoren welke van je pins het meest populair zijn, leert je veel over je doelgroep.

Als je een bedrijfsaccount aanmaakt op Pinterest, krijg je toegang tot de statistieken over het pingedrag vanaf jouw site. Bijvoorbeeld welk beeld er wordt gepind, hoeveel pins er worden geplaatst en hoeveel bezoeken dat naar je site oplevert.

Laatste ontwikkelingen

Pinterest blijft flink aan de weg timmeren, het is al lang niet meer alleen een plek om simpele afbeeldingen te verzamelen.

  • Heb je een webshop en gebruik je ‘buyable pins’, dan kun je diegenen die jouw beeld hebben gepint een price alert sturen als het artikel in de aanbieding is!
  • Mogelijkheid om meer info te delen door  ‘uitgebreide pins’ te gebruiken, dit wordt vooral gedaan bij recepten.
  • Cinematic pins: een beeld wat beweegt als je er overheen scrollt en hierdoor onmiddelijk je aandacht trekt in een timeline.

tot slot…

* Zorg voor deelbaar en aantrekkelijk beeld op je website. Let er uiteraard wel op dat dit je eigen beeld is, of rechtenvrij mag worden gebruikt.

* Als je al gebruik maakt van beeld op je blog of website, zorg voor een pin-it knop. Dit maakt het voor mensen makkelijk om te pinnen. En daarnaast uiteraard een ‘volg ons op Pinterest’ button.

* Ga je starten met Pinterest, zorg dan zeker voor eigen relevante visuele content (en wat voor een soort content dit is, hangt weer af van je doelgroep).

* Zoals alle sociale media, is Pinterest niet alleen het medium om aan zelf-promotie te doen. Deel ook interessante content van anderen, en repin en like beeld van mede-pinners.

Nog meer tips? Bekijk dan eens dit artikel van Suzanne Warthenbergh met 15 handige tips

Bekijk hier een lijst van de top 100 Nederlandse pinners

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s